Dag 3 _ 22 Juli 2012

Ja da var en dag til i sadlen over. Livet er herlig 🙂 Sov lenge i dag for å ta igjen for natten før.

Før jeg ankom Thilo i går syntes jeg at jeg måtte ringe og gi beskjed om når jeg regnet med å være fremme. Thilo snakker ikke engelsk og jeg snakker ikke tysk så jeg regnet med at den telefon beskjeden kunne bli en utfordring. Men på en rasteplass fant jeg en tysker som snakket engelsk, forklarte han situasjonen og fikk han til å ringe for meg. Dermed var det gjort. Resten av kvelden gikk det på tysk, engelsk, norsk, penn og papir og fingerspråk.

Først 1030 reiste jeg fra den nydelige plassen Thilo bodde.

Outside Thilo's home
Outside Thilo’s home

Nydelige små veier de siste kilometerne til grense overgangen til Ceska Republika.

MC trip to the Czech Republic border
MC trip to Ceska Republika border crossing

De første kilometerne var preget av grensehandel. Eneste spesielle var at det hadde «landet» ett svært passasjer fly midt inne i denne grensebyen. De forsto vell kjapt at de ikke kunne lette igjen, og dermed var flyet gjort om til en restaurant. Håper maten var bedre en den de serverer på dagens rutefly.

Air restaurant

Thilo hadde forklart meg hvordan jeg skulle kjøre i Praha og det fungerte perfekt. Alle beskrivelsene han ga på tysk /engelsk stemte og dermed pløyet jeg gjennom denne byen som om jeg skulle vært født der 🙂 Takk Thilo for tips og gjestfrihet.

Flere mc’er på veiene 🙂

MC tours on Czech roads

Gjorde meg ferdig med CZ og kjørte inn i syd Slovakia klokken 17. Lurte på og kjøre innom Bratislava og overnatte der vi bodde i fjor men droppet det. Men en liten pit stop på bensin stasjonen vi tilbrakte 6-7 timer på i fjor måtte til 🙂

1815 var Slovakia i speilene og jeg kunne kjøre inn i Ungarn eller Magyarorszag som det heter på lokal språket.

The border crossing Bratislava Slovakia

Droppet motorveien å la meg inn på vei 150 ett stykke, så var det noen få mil på motorvei igjen før jeg tok veien mot Mor. Flotte små veier med ett stykke mellom landsbyene. Noe som gjør at det går ann å få unna noen kilometer.

On the way to Mor

Til slutt begynte det og mørkne så da var det på tide og stoppe for natten. Det kommer så masse insekter på visiret  om kveldene at det fort blir umulig å se, og når alle kjører som noen idioter, og hverken folk, syklistet eller kjærrer som trekkes av hester langs veien hverken har lys eller refleks er det best og ta det med ro.

The sunset in the mirror

Endte til slutt opp i Sarbogard (tror jeg) og tar jeg ikke feil er jeg ca 10-15 mil fra grensen til Serbia.

Satser på og kjøre til Novi Sad i morgen. I følge gps’en ca 30 mil. Etterpå legger jeg kursen mot grensen til Romania. Gps’en tror jeg ikke virker i Serbia så da blir det kart, kompass og magefølelsen som styrer retningen.

PS: Kan anbefale de som har en C3 hjelm og kjøpe lydutstyret som er spesial laget til denne hjelmen. I dag satt jeg i sadlen i 67 mil, og kjørte musikk via telefonen hele dagen. Både batteriet på telefonen og hjelmen varte hele dagen bortsett fra de 2 siste milene. Konge for en som må ha musikk når man kjører. Oppdaget i ettertid at hvis jeg skrudde av funksjonen med at telefonen hele tiden skal lete etter trådløst nettverk varer batteriet mye lenger.

Published by: Jarle Eek

Født og oppvokst i Spydeberg. Reiste noen år til sjøs. Bodd 10 år i Bergen, 10 år på Sotra på utsiden av Bergen, 10 år på utsiden av Jessheim og bor nå på Bjorøy. Jeg er en person som elsker å reise, og aller helst på 2 hjul. Pr i dag er 18 av Norges 19 fylker besøkt på 2 hjul. Selv om Norge har masse og by på er det kjekt å se andre land også. Pr. nå er 32 av de 50 Amerikanske stater besøkt:. Av de 68 landene jeg har vært i er 46 av de besøkt på 2 hjul. I mai 2015 la jeg ut på min hittil lengste mc tur. Den gikk fra Deadhorse, Prudhoe Bay i Alaska til Ushuaia i Argentina. Turen tok 10 mnd'er og ble på 55.000 km. Håper det snart blir en ny langtur :-)

Kategorier 2012 MC tur Norge-Tyrkia-Norge2 kommentarer

2 kommentarer om “Dag 3 _ 22 Juli 2012”

1. Hadde det fantes en liker knapp så hadde jeg trykket på den nå Jonny. Jeg trives ikke så mye med at han kjører aleine hele tiden. Må være kjekt å dele opplevelser med noen også 🙂

2. Jeg blir mer og imponert av deg Jarle. Det virker som du koser deg. Neste gang blir jeg med. :O)

Kjør pent og tenk på helsa. :O)